Post MH 17

Post MH17 terug bij afzenders.

Honderden poststukken die aan boord van vlucht MH17 waren, zijn 1 jaar na de ramp geretourneerd aan de afzenders. PostNL heeft de brieven en pakketten de afgelopen maand persoonlijk en ‘met speciale zorg’ afgeleverd.

Opeens stond hij daar: een medewerker van PostNL, met in zijn hand een vuile, verfrommelde envelop, verpakt in plastic. De medewerkers van VSL, een meetinstituut in Delft, kregen tot hun verbijstering te horen dat het een poststuk was dat aan boord van de rampvlucht MH17 had gelegen.

,,Het was een certificaat dat we 1 jaar geleden hadden verstuurd naar een bedrijf in Jakarta,” vertelt Ilona Bruil, een van de medewerkers van VSL. ,,We hadden nooit gehoord dat het niet was aangekomen – maar nu lag het ineens weer voor ons. Nadat het blijkbaar maandenlang tussen de puinhopen van MH17 had gelegen. Een bizar gegeven.”

Tussen puinhopen

De envelop was één deeltje van een grote hoeveelheid poststukken die precies 1 jaar geleden, op 17 juli 2014, aan boord van vlucht MH17 werden geladen. Bedoeld voor bezorging in Indonesië, Taiwan en andere Aziatische bestemmingen. Zo’n 3 uur na vertrek vanaf Schiphol dwarrelden ze naar beneden, om terecht te komen in een weiland in het oosten van Oekraïne.

Daar bleven ze weken- of zelfs maandenlang tussen de puinhopen liggen, om uiteindelijk door het onderzoeksteam te worden verzameld en teruggebracht naar Nederland. Onlangs gaf het onderzoeksteam ruim 600 poststukken die nog intact waren terug aan PostNL. 

Beladen

Het postbedrijf besloot alles persoonlijk terug te brengen naar de afzenders. Door teamleiders, vergezeld van een brief: ‘U hebt vandaag een poststuk ontvangen dat aan boord is geweest van vlucht MH17. Wij merken dat het voor ontvangers een beladen moment kan zijn.’

PostNL deed het met ‘speciale aandacht’, vertelt woordvoerder Hanne Kluck. ,,Dit is zo’n bijzondere situatie. We vonden het van groot belang dit persoonlijk te vertellen.” De meeste afzenders weten niet wat ze ermee aan moeten en nemen de post verbaasd aan.

Respect

Zo ook de werknemers van Simco, een bedrijf in Lochem, die een paar weken geleden plotseling een factuur ontvingen die ze 1 jaar eerder naar een klant in Taiwan hadden gestuurd. Een baliemedewerkster hing het eerst aan het prikbord – maar dat werd niet door iedereen op prijs gesteld. ,,Daarna hebben we het maar in een kast gelegd,” vertelt Hans Geurts van Simco. ,,Nee, we gooien het zeker niet weg.”

Dat besluit namen ook de medewerkers van VSL. ,,Het heeft even op een kast gestaan in ons kantoor, zodat iedereen het kon zien,” zegt Ilona Bruil. ,,Je ziet het vuil erdoorheen, het is een bizarre herinnering aan wat er vorig jaar gebeurd is. Inmiddels ligt het in een kast. En daar blijft het. We gaan er met respect mee om.”

Bron: AD, Postzegelblog.